Blog WEBMAZ

Niezastąpione źródło weidzy o firmie w internecie

Jak wdrożyć Consent Mode v2 na stronie internetowej lub sklepie?

Jak wdrożyć Consent Mode v2 na stronie internetowej lub sklepie?

Czym jest Consent Mode v2 ?

Consent Mode v2 (GCM v2) to zaktualizowany mechanizm firmy Google służący do zarządzania zgodami użytkowników na wykorzystanie ich danych osobowych za pomocą plików cookies (ciasteczek). Tryb uzyskiwania zgody Google (ang. Consent Mode) ma na celu zapewnienie większej kontroli nad prywatnością użytkownikom. Wprowadza on mechanizm, który pozwala na śledzenie użytkownika w celach reklamowych i analitycznych wyłącznie po wyrażeniu przez niego świadomej i dobrowolnej zgody. Google Consent Mode v2 wejdzie w życie 6 marca 2024 roku.

Dotyczy on popularnych usług Google, takich jak:

  • Google Analytics

  • Google Ads

  • Google Tag Manager

Główne funkcje Consent Mode v2:

Umożliwia użytkownikom wyrażenie zgody lub odmowy na śledzenie przez pliki cookie. Wcześniej użytkownicy mogli jedynie wybrać ogólny poziom zgody na wszystkie cele.

Wprowadza dwa dodatkowe parametry zgody:

1

Zgoda na śledzenie w celach reklamowych

2

Zgoda na personalizowanie reklam (np. remarketing)

Oferuje dwa stopnie dostosowania prywatności:

1

GCM v2 Basic (podstawowy)

Użytkownik może wyrazić zgodę na wszystkie cele (analityka, reklama) lub ją odrzucić.

2

GCM v2 Advanced (zaawansowany)

Użytkownik może wyrazić zgodę na poszczególne cele niezależnie (np. zgoda na analitykę, ale nie na personalizację reklam).

Jeżeli użytkownik odwiedzający twoją stronę lub sklep nie wyrazi zgody, nadal możesz zbierać o nim informacje, jednak w ograniczonym zakresie. Za pomocą pingów bez plików cookies Google zgromadzi w celach statystycznych zanonimizowane dane o konwersjach, odsłonach i zdarzeniach.

W razie odmowy użytkownika twoje tagi Google nie będą przetwarzać danych tego użytkownika w celach reklamowych ani wyświetlać mu później spersonalizowanych reklam (np. w remarketingu).

Jakie nowe parametry wprowadza Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 wprowadza dwa nowe parametry związane z reklamami i ich personalizacją. Aktualnie obowiązywały analytics_storage (zgoda na zbieranie danych analitycznych) i ad_storage (zgoda na pomiar skuteczności reklam), dołączają:

  • parametr ad_user_data - pozwala Google zbierać dane użytkownika w celach reklamowych;

  • parametr ad_personalization - umożliwia wykorzystywanie danych do personalizacji reklam, czyli np. w remarketingu.

Dlaczego Consent Mode v2 jest ważny?

  • Zgodność z przepisami: Wdrożenie Consent Mode v2 jest obowiązkowe w Unii Europejskiej od marca 2024 r. w związku z dyrektywą DMA (Dyrektywa w sprawie działań w zakresie rynków cyfrowych).

  • Unikanie kar: Brak wdrożenia Consent Mode v2 może skutkować karami finansowymi i problemami prawnymi.

Jakie będą konsekwencje nie wdrożenia Consent Mode v2 na stronie internetowej lub sklepie?

Jeśli do 6 marca nie dostosujesz swojej strony lub sklepu internetowego do nowego trybu zgody, będzie musieć liczyć się ze sporymi stratami. Bez Consent Mode v2 Google nie będzie mógł gromadzić ani modelować danych o użytkownikach twojej strony lub klientach twojego sklepu. Analizy ruchu czy raporty będą bezużyteczne, a remarketing niemożliwy.

Brak zbierania danych o nowych użytkownikach listy odbiorców przestaną być aktualizowane, a jest to główne oparcie w działaniach remarketingowych. Dodatkowo utrudnione będzie mierzenie konwersji. Google nie będzie mógł ocenić, które kampanie czy reklamy przynoszą lepsze efekty i w które warto inwestować dalej. Tryb uzyskiwania zgody, a raczej jego brak może mieć wpływ na efektywność wykorzystania budżetu reklamowego (niekompletne dane).

Co więcej, twój budżet reklamowy nie będzie już efektywnie wykorzystywany. Algorytm Google będzie ustalał stawki za wyświetlenia czy kliknięcia na podstawie niekompletnych danych.

  • Mniejsza pula odbiorców: Ograniczenie śledzenia użytkowników oznacza, że reklamy będą wyświetlane mniejszej liczbie osób, co może prowadzić do zmniejszenia liczby kliknięć i konwersji.

  • Niższa precyzja targetowania: Bez dostępu do danych o użytkownikach, reklamy nie mogą być tak precyzyjnie targetowane, co może obniżyć ich skuteczność.

  • Wzrost kosztów: Reklamodawcy mogą musieć płacić więcej za wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy nie wyrazili zgody na śledzenie.

Wdrożenie Consent Mode v2 wymaga aktualizacji kodu strony internetowej lub sklepu internetowego. Istnieją narzędzia i usługi pomagające w implementacji Consent Mode v2. Więcej informacji na temat Consent Mode v2 można znaleźć na stronie Google Consent Mode documentation: https://developers.google.com/tag-platform/security/guides/consent

Zainteresowany wdrożeniem Consent Mode v2?
Profesjonalny banner cookie na Twojej stronie.

Wybierz jeden z poniższych przycisków i skontaktuj się ze mną.

Mogą Cię zainteresować